Ons onderwijs

Groepen 1 t/m 3

Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo. In de groepen 1/2 gaan wij van dat tempo uit: we werken ontwikkelingsgericht. Kinderen van 4, 5 en 6 jaar zitten bij elkaar in de groep en leren veel van en met elkaar, in een sociaal proces.  Kleuters zijn nieuwsgierig en willen hun omgeving ontdekken. Ze gebruiken hiervoor hun zintuigen: horen, zien, voelen, ruiken en proeven. Kleuters ontwikkelen zich het best in een uitdagende en veilige situatie die duidelijk en overzichtelijk is. De leerkracht speelt hierbij een belangrijke rol. Wij vinden het van belang dat een kleuter tijdens spel eigen keuzes kan maken.

1 Spelen
Spel is een levensbehoefte voor kinderen. Door samen en alleen te spelen leert het kind de wereld om hem of haar heen kennen en begrijpen. We geven de kinderen de ruimte om eigen initiatief te nemen tijdens het spel waarbij alle zintuigen gebruikt kunnen worden.

2 Structuur
Door structuur te bieden kunnen kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht biedt duidelijkheid en overzicht in tijd, werkaanpak en grenzen. Daardoor ervaren kinderen rust en veiligheid om, met een vrij gevoel, de wereld om hen heen te ontdekken.

3 Rijke leeromgeving

Kinderen worden geïnspireerd dokinderen verschillen in talent, tempo en temperament, de leerkracht sluit hierbij aan.

4 Creatief
Kinderen ontdekken de wereld om hen heen maar ze ontdekken ook hun eigen talenten. Ze ervaren dat ze iets kunnen en dat iets lukt, zonder hulp van anderen. Ze leren creatief te zijn en zelf oplossingen te bedenken. Deze creatieve activiteiten zijn zeer geschikt om te leren iets te presenteren, applaus te krijgen, samen te werken en leerplezier te ontwikkelen. Deze zijn goed voor het ontwikkelen van  eigenwaarde.

5 Observeren
De leerkrachten observeren de kinderen om goed aan te kunnen sluiten bij de ontwikkeling van het kind.

Groep 3

In het schooljaar 2019-2020 werken ook de groepen 3-bij wijze van pilot- op een dergelijke wijze. Het leren lezen gebeurt niet meer (semi) klassikaal, maar is voor iedere leerling anders. Aan de hand van de gekende letters worden steeds meer woorden gevormd, spellen en werkbladen helpen de leerlingen om hun letterkennis en basisvaardigheden uit te breiden. Dit is een spannend traject, wat veel vraagt van de leerkrachten. Een gemotiveerd team leert dagelijks mét de leerlingen om dit proces zo goed mogelijk te monitoren. Gelukkig beschikt de school over deskundige leerkrachten, die de leerlijnen kennen en deze expertise kunnen inzetten in dit belangrijke leesproces.

Daarnaast zijn er rijke hoeken, waar kinderen door spel nieuwe vaardigheden leren. Ook het rekenonderwijs wordt in eerste instantie via spellen en spelvormen vormgegeven.

Groepen 4 t/m 8

Op de ochtenden geven we in groep 4 t/m 8 de basisvakken rekenen, (begrijpend) lezen en taal. We hanteren daarbij het model van Expliciete Directe Instructie (EDI): een beknopte intensieve instructie van een onderdeel van de lesstof, zodanig dat de leerkracht als instructiegever eerst het leerdoel uitlegt, waarna de leerlingen steeds meer zelfstandig met de leerstof kunnen oefenen. Het begrip van het lesdoel staat hierbij voorop. De school hanteert hierbij methodieken, maar leerlingen kunnen zich ook door middel van creatieve (samenwerkings-) opdrachten het lesdoel eigen maken.

Op Kbs St. Joseph werken we voor de basisvakken taal, rekenen en spelling met moderne methodes die ondersteund wordt door Snappet. Elke leerling van groep 4 en 5 heeft de beschikking over een eigen tablet. De groepen 6, 7 en 8 hebben voor iedere leerling de beschikking over een Chromebook.  Een Chromebook is te vergelijken met een laptop. Een belangrijk verschil is dat kinderen in een beveiligde en gecontroleerde omgeving werken, zij kunnen hier zelf niets op installeren. De leerkracht bepaalt wat kinderen te zien krijgen. De leerlingen nemen hun Chromebook mee naar de volgende groep, tot en met groep 8. Telkens als leerlingen in groep 6 komen, zullen zij een persoonlijk Chromebook van school krijgen.

Onze samenleving bevindt zich ondertussen al een aantal jaren in de 21ste eeuw. Een eeuw waarin vaardigheden als kritisch en creatief denken, samenwerken, nieuwsgierig en ondernemend zijn, steeds belangrijker worden. Kbs St. Joseph besteedt aandacht aan deze vaardigheden. Dit doet zij door de competenties creativiteit, samenwerken, probleemoplossend vermogen, communiceren, kritisch denken, sociale en culturele vaardigheden en ICT-geletterdheid in meerdere vakken in te zetten. Dit is zichtbaar in ons onderwijs, de inrichting van de school en de inzet van ICT.

De wereldoriënterende vakken worden veelal in de middag gegeven. Door middel van opdrachtkaarten en lessen van VierKeerWijzer duiken de leerlingen in een onderwerp bij geschiedenis. Bovengenoemde vaardigheden komen van pas wanneer de leerlingen hun leervragen, gekoppeld aan een thema, gaan uitdiepen.

Ook de creatieve vakken worden veelal in de middag gegeven. Het vak muziek heeft dankzij de subsidie van Muziekimpuls een enorme boost gekregen in de afgelopen jaren. Zingen en samen musiceren is een belangrijk moment in veel groepen. Bij tekenen en beeldende vakken wordt gewerkt volgens de Vier Vermogens: door waar te nemen, te analyseren, reflecteren en creëren komen de prachtigste kunstwerken tot stand.